Székely Mihály Általános iskola

 

OM: 203532

Az iskola e-mail címe: szekely.jki@gmail.com

bga_alap_logo

HAT-KP-1-2023/1-000868

„Hazámban mindig otthon vagyok, 

Hiszem, hogy én is jó magyar vagyok!”

Kiss Kata zenekar

 

Tanulmány kirándulás Erdélyben

 

A projekt címében megfogalmazott idézethez kapcsolódóan az otthonérzést végig megtapasztalhattuk utunk során. 2024.április 24-28-ig a Határtalanul! pályázat keretében a pusztamonostori JÁI Hábor Gabriella Általános Iskola és AMI valamint a jászberényi Székely Mihály Általános Iskola hetedikes diákjai felejthetetlen öt napot töltött Erdélyben. Az út során a korábbi tanévek ismereteit élőben is megtapasztalhatták, felkeresve a magyar történelem és irodalom neves alakjaihoz kötődő emlékhelyeket, városokat. Emellett a biológia és földrajz órákon tanult természeti csodákat is megtekinthették. A magyarság érzés a honismereti vezetőnkkel valamint a kint élő emberekkel való találkozások során mindannyiunkban felerősödött. Az itthon szervezett témanapon a gyerekekben tudatosult a nemzeti összetartozás érzést sikeresen átadták az iskola tanulóinak, pedagógusainak.

 

Előkészítő órák

 

Dátum: 2024.03.26. Látogatás a Magyarság Háza Galériába

Határon túli előadó segítségével élőszavas mesehallgatáson vettünk részt, amely ízelítőt adott Erdély népmesei világából valamint az ünnepekhez kapcsolódó hagyományokból. A mesemondást erdélyi népdalok megszólaltatásával tette színesebbé. 

             2024.04.10. 

             2024.04.17.

A két tanórán a történelem, földrajz és magyar szakos pedagógusok segítségével kaphattak a gyerekek átfogó képet Erdély kultúrájáról, történelméről, irodalmi alakjairól és természeti adottságairól. Részletesen felidéztük az 1920. június 4-én trianoni békediktátum következményeit, a magyar lakosság felének valamint az ország kétharmad területének elvesztését. A Digitális Barangoló segítségével végigjártuk azokat a helyszínek, amelyeket az utunk során is érintettünk: Kolozsvár, Körösfő, Gyilkos tó, Békás szoros, Tordai hasadék, Tordai sóbánya, Farkaslaka, Vajdahunyad, Déva, Arad, Segesvár, Szejkefürdő, Székelyudvarhely, Berethalom. A dévai Szent Ferenc Alapítvány gyermekeivel közös programra összegyűjtöttük adományainkat, ajándékainkat, emellett prezentációt állítottunk össze a Jászság, Jászberény és iskolánk bemutatására. Néhány énekkaros tanuló jász népdalcsokrot tanult meg erre az alkalomra. 

 

A kirándulás programja

 

A pályázati támogatással a szállás, étkezés, utazás, biztosítás költségeit a kísérő tanárok és a belépők díjait fizettük ki. A szervezést a Csillagösvény utazási iroda közreműködésével valósítottuk meg, amely nagyon tartalmas és élményekben gazdag volt. A következőkben ezt mutatjuk be részletesen.

 

Április 24. szerda

 

Hajnali indulást követően a kora délutáni órákban érkeztünk meg Körösfőre. Itt csatlakozott hozzánk a honismereti vezetőnk, aki végigkísért bennünket az 5 nap során. Első állomásunk egy erőd templomhoz vezetett, amelynek történetét ismertette velünk kísérőnk, majd a gyönyörű és különleges templombelsőt is megtekintettük. Elmagyarázták a kalotaszegi motívumok jelentéseit, de a párás idő miatt sajnos az 1600-as évekből származó eredeti török szőnyeget nem láthattuk. A templomból lefelé sétálva Vasvári Pál emlékoszlopánál álltunk meg, amely mellett a Pannontenger kőzet maradványait is megtapinthattuk. 

Délután kincses Kolozsvár belvárosát és főbb nevezetességeit tekintettük meg: 

Szent Mihály templom Márton Áron szoborral, Mátyás király szobra, valamint szülőháza, Bocskai István szülőháza, Farkas utcai templom és a Babes – Bolyai Egyetem aulájába is benéztünk. Az esti órákban érkeztünk szálláshelyünkre, Magyarfenesre, ahol finom, Hagyományos erdélyi ételekkel vártak.

 

Április 25. Csütörtök

 

A reggelit követően elhagytuk az első szállásunkat, majd utunk a Tordai hasadékba vezetett. A honismereti vezetünk a gyalogtúra ismertette velünk a hasadék a keletkezését, a ritka növény- és állatvilágát s egy közel két órás séta során meg is csodálhattuk. A kalandos útvonalat nagyon élvezték a gyerekek. Ezen a helyszínes sok román gyerekcsoporttal találkoztunk, akiknek ez a hét úgynevezett tanítás nélküli zöld hét volt, amit javarészt kirándulással töltöttek. 

Kirándulásunkat a Tordai sóbányában folytattuk, ahol több emeletnyi lépcsősort megtéve, lementünk a mélybe. Közben sok új információt kaptunk a sóbánya keletkezéséről, történetéről, működéséről. Kipróbáltuk mennyire visszhangzik a tárna, elmagyarázták a bányászeszközök használatát. Végül egy kis szabadidőt kaptak a gyerekek, vásárolhattak és szórakozási lehetőségeket vehettek igénybe (ping-pong, óriáskerék, biliárd, csocsó). 

Sajnos az időjárás esősre fordult, így a szovátai Medve tó körüli séta elmaradt, de egy fotó erejéig megálltunk megcsodálni azt. Keletkezéséről, különlegességéről a buszon kaptunk tájékoztatást. 

A napi programok után az esti órákban megérkeztünk az esti szálláshelyünkre, Gyergyószentmiklósra. A hideg esős nap végén jólesett a finom, hagyományos erdélyi vacsora.

 

Április 26. Péntek

 

A szállást elhagyván, télies, hideg időben érkeztünk az orotvai Csibi-Halas Gyógynövénykertészetben. A tulajdonos házigazda elmesélte, hogy generációk óta foglalkoznak gyógynövények termesztésével és különböző termékek előállításával. A teakóstoláson és termékbemutatókon túl (balzsamok, krémek, olajok, tinktúrák) megtekintettük azokat a helyeket, ahol termesztik a növényeket. Itt a gyerekek megkóstolhatták a borsmenta növényt. A kóstoló és vásárlás után tovább folytattuk utunkat Gyergyóremetére, ahol Nagy József történész várt minket. Szekerekre ültünk és ezen indultunk el az eszenyői vízimalmokhoz. Először egy működő vízimalmot mutatott be, majd az utolsó molnár asszonnyal – Góga Rózsika nénivel – is találkozhattunk, saját régi vízimalmánál. Itt a szőnyegmosás és a szövés-fonás rejtelmeibe is bevezettek bennünket. Utunkat a tájház megtekintésével zártuk. Itt képet kaphattunk a hagyományos erdélyi életformákról, berendezési tárgyakról, szokásokról. 

A nap második részében a Békás-szorost vettük célba, ahol rövid sétát tettünk, megcsodálva a gyönyörű és páratlan sziklaképződményeket. Előtte megálltunk a Pongrác tetőn, ahol csodálatos kilátás nyílt a gyergyói medencére. A Gyilkos-tónál megkóstolhatták a helyi kürtős kalácsot és lángost. De nem maradhatott el a tó legendájának és kialakulásának története sem. A sok csapadék miatt a tó vize annyira megemelkedett, hogy a kiálló csonkokat kevésbé lehetett látni. 

Utazásunkat a harmadik szálláshelyünk felé gyönyörű tájakon, szerpentines utakon keresztül folytattuk Oroszhegyig. Gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt a legpazarabb szállása és ellátása itt volt az öt nap alatt.

 

Április 28. Szombat

 

Reggeli után összecsomagoltunk és elhagytuk a szállást. Székelyudvarhely központjában a szoborparkban megtekintettük a híres magyar uralkodók, fejedelmek szobrait. Tovább sétálva a város nevezetességei közül a református templomot és a Vasszékely szobrát is megnéztük. Igazi hétvégi különlegességnek számított, hogy akkor rendezték meg a Székely-rallyt, amit a gyerekek szabad program keretében rövid ideig tudtak figyelemmel kísérni. 

Székelyudvarhelyt elhagyva Szejkefürdőn álltunk meg, ahol 13 székely kapun át sétálva Orbán Balázs sírjához érkeztünk, ahol elhelyeztük a megemlékezés nemzeti színű szalagját. A mini Erdély park átfogó képet adott az erdélyi várak, kastélyok sokszínűségéről. 

Következő megállónk Farkaslakán, Tamási Áron sírjánál volt, ahol két diákunk koszorút helyezett el. Pár lépésre tőle a trianoni emlékmű keletkezéséről kaphattunk ismereteket, ezzel is erősítve az összetartozás érzését. Székelyföldi látogatásunkat Fehéregyházánál szakítottuk meg Petőfi emlékhelyénél, ami arról nevezetes, hogy ott látták utoljára élve a költőt. A segesvári megállónkig a honismereti vezetőnk részletesen elmagyarázta hogyan zajlott a csata. 

Segesvári sétán során a várbelsőt tekintettük meg. Természetesen egy fotó erejéig megálltunk Petőfi szobránál. Némi szabadidő keretében a gyerekek bebarangolhatták a hangulatos, zegzugos utcácskákat. 

Következő állomásunk a berethalmi erődtemplom volt, ami a világörökség részét képezi. Innen az utolsó szálláshelyünkre vettük az irányt, Csernakeresztúrra. Ekkorra a kis csapatunk már kellőképpen elfáradt. 

 

Április 29.Vasárnap

 

Utazásunk utolsó napja is tartalmasan telt. Kívül-belül megtekintettük a várak királyát, Vajdahunyad várát. A közel két órás program során bejártuk a termeket, megtekintettük Mátyás király szobáját, szűk tornyokba mászhattunk fel, e mellett a korabeli ruhákat, fegyverzetet és kínzóeszközöket láthattunk. 

Egy rövid találkozást szerveztünk a Dévai Szent Ferenc Alapítvány Gyermekotthon neveltjeivel, akik szívesen láttak minket vendégül. Egy 18 éves ott élő lány mesélt nekünk a gyerekek mindennapjairól, életéről, lehetőségeikről. Természetesen mi is bemutattuk iskolánkat és átadtuk adományainkat, ajándékainak az otthon lakói számára. 

Fantasztikus látványt nyújtott a hegy tetején lévő Déva vára, amit eddig csak a népballadából ismerhettünk. A sikló nem működött, ezért sajnos idő hiányában a bejárás nem valósult meg. Kirándulásunk utolsó állomása az aradi vesztőhely emlékművénél történt, ahol szomorú szívvel idéztük fel a tragikus sorsú tábornokok kivégzését. Tiszteletünket egy koszorú elhelyezésével fejeztük ki. 

Innen már hazafelé vezetett az utunk, nagyon kimerülten, de annál csodálatosabb élményekkel telve.

 

Értékelő órák

 

2024.április 30.

Hazaérkezésünk után megbeszéltük élményeinket, tapasztalatainkat. Az út során készített fotókat végignéztük, felidéztük a fontosabb ismereteket. Megbeszéltük a Témanap programját, a prezentációk elkészítéséhez kijelöltük a tanulókat és feladataikat. 

 

Témanap

 

2024. május 15-én témanapot szerveztünk, amikor a Határtalanul! kirándulásunkat bemutattuk iskolánk tanulóinak és tanárainak.

A 7. osztály tanulói meséltek az iskola többi tanulóinak az Erdélyben tett Határtalanul! kirándulásról. Az 5 nap eseményeit- napokra lebontva- 5 állomáson mutatták be forgószínpad-szerűen. Minden állomáson a napi programok részletes ismertetése mellett fényképeket vetítettek és érdekes történeteket meséltek a kirándulásról. Minden állomáson különböző feladatokkal színesítették a beszámolókat, melyet a gyerekek nagy örömmel fogadtak. 

állomás: Az 1. nap helyszínei voltak Királyhágó, Körösfő, Kolozsvár. Ezen az állomáson a gyerekek alaposan megvizsgálhatták a helyi fizetőeszközt, a román lejt, még meg is foghatták a kezükben. A gyerekeknek különösen tetszett, hogy műanyag pénzt láthattak.
állomás: A 2. napi események bemutatása után (Tordai-hasadék, Tordai sóbánya, Szováta, Medve-tó) kis matematikai feladvánnyal lepték meg a többieket a gyerekek, forintról leire, leiről forintra kellett váltani, megbecsülni. 
állomás: A 3. nap ismertetését követően (Orotva, a Csibi-Halas Gyógynövénykert, Gyergyóremete, Eszenyő, Békás-szoros, Gyilkos-tó) ételkóstolót tartottak, Erdélyben népszerű édesség a halva, ennek két ízesítését próbálhatták ki. 
állomás: A 4. napon több helyen is jártunk: Székelyudvarhely, Szejkefürdő, Farkaslaka, Segesvár) Ezen az állomáson egy Székelykaput kellett kirakni a kisebb gyerekeknek, illetve egy szókeresőt oldottak meg plusz feladatként.
állomás: Az 5. nap bemutatása után (Vajdahunyad vára, Déva és Arad) Learningapps tankockákat oldottak meg az interaktív táblán.

 Az előadásokra nagyon ügyesen és lelkiismeretesen felkészültek és nagyon jól sikerültek. Az iskola diákjai mindannyian érdeklődve és lelkesen hallgatta a 7. osztályosok érdekes történeteit. Ők is megláthatták Erdély szépségeit, érdekességeit, az ott élő magyarok kedvességét, vendégszeretetét.

 

A Nemzeti Összetartozás Napja alkalmából 2024. június 4-én a délelőtti iskolai megemlékezésen történelem tanárnőnk röviden ismertette a trianoni béke előkészítését, és az azt követő fájdalmas eseményeket. 

Ezt követően délután folyamán rendeztük meg –mint minden évben-a hagyományos záróműsorunkat, amelyen négy 7. osztályos tanuló az iskolába járó gyerekek, valamint hozzátartozóik előtt számoltak be röviden a kint töltött 5 nap csodálatos élményeit.

A tanulmányi kirándulás alatt készült képek : Képek megtekintése

Scroll to Top